2.0 RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN:
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Teratai
Tarikh : 06 April 2012 (Jumaat)
Masa : 07.50 pagi hingga 08.20 pagi (30
minit)
Bil. Pelajar : 21 orang
Tema/Tajuk : “ Kepentingan Komputer pada Masa kini
”.
Sub tajuk : 5.2 Aras 2 (ii) Menyatakan isi penting berdasarkan bahan
yang
dibaca.
: 8.2
Aras 3 (ii) Menulis karangan prosa.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pembelajaran, murid akan
dapat:
Aras 1
1. Menulis perkataan dan pelbagai jenis
ayat berdasarkan
topik yang diberikan.
Aras 3
1.
Menulis karangan prosa.
Strategi : Berpusatkan guru, murid dan bahan.
Pengetahuan lalu : Murid
telah mengetahui tentang cara penggunaan komputer
di rumah
atau di sekolah serta fungsinya.
Alat Bantu Mengajar : Komputer riba, papan
layar(interaktif),Power point (peta
minda),kamus dewan edisi keempat, LCD dan buku bijak kamus.
Penerapan
Nilai : Menghormati guru,penumpuan, patuh, kerjasama, keyakinan
diri,
kerajinan
Ilmu : Teknologi maklumat
Langkah /Masa
|
Isi
Kandungan / Kemahiran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Sumber / Nilai
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Langkah 1
Set induksi (5 minit)
|
Konsep
dan perkakasan berkaitan komputer.
|
1.
Guru
mengajak murid memerhatikan alatan yang terdapat dalam makmal komputer dan
menyuruh murid lihat dan pegang komputer yang terdapat di setiap kumpulan dan
membuat andaian tentang “Kepentingan
Komputer” secara keseluruhan.
2.
Guru bersoal jawab
dengan murid tentang tajuk soalan dan kaitan dengan tajuk pelajaran
hari ini.
3.
Guru menerangkan konsep alatan komputer supaya murid
tahu akan fungsinya.
|
i.
Murid
memberi tumpuan terhadap penghayatan yang disoal oleh guru daripada alat
komputer.
ii.
Murid
menjawab soalan guru tentang tajuk pelajaran .
iii.
Murid
mendengar penerangan guru dengan teliti.
|
Pendekatan:
Berpusatkan
guru dan murid.
Kaedah:
Penghayatan
dan Penerangan.
ABM:
Komputer
riba,papan layar , LCD
Nilai:
Menghormati
guru dan penumpuan
KBKK:
Berfikir
untuk memahami isi pembelajaran.
|
Langkah 2
(10
Minit)
|
Aktiviti
1
-
Membaca
dan melihat peta minda daripada paparan power ponit
-
Membuat
penaakulan dan mengumpul maklumat dan isi.
|
1.
Guru
memaparkan peta minda.
2.
Guru
meminta murid untuk membaca peta minda itu.
3.
Guru
memperlihatkan peta minda semula dan meminta murid menyalin isi peta minda
itu bersama-sama.
4.
Guru
memberikan penerangan tentang maksud isi pada peta minda untuk menulis
karangan “Kepentingan Komputer pada Masa kini ” .
|
i.
Murid
membaca isi pada minda secara kumpulan.
ii.
Murid
mencari isi dan idea dengan bimbingan guru.
iii.
Murid
memahami maksud isi pada peta minda
yang dipaparkan .
|
Pendekatan:
Berpusatkan
murid dan bahan.
Kaedah:
Bacaan
,penerangan dan soal jawab.
ABM:
Komputer
riba,papan layar , LCD, power point isi dip eta minda
Nilai:
Patuh,
kerjasama dan penumpuan.
KBKK:
Berfikir
untuk menjana idea.
|
Langkah
3
(10 minit)
|
Aktiviti
2
-
Perbincangan
di dalam kumpulan.
-
Merujuk
buku rujukan atau internet untuk mencari isi karangan
-
Membina
ayat majmuk dan ayat prosa.
|
1.
Guru
mengarahkan pelajar untuk membentuk beberapa kumpulan.
2.
Guru
memberikan tugasan kepada pelajar untuk dibincangkan iaitu mencari isi dengan
merujuk internet .
3.
Guru
mengarahkan wakil kumpulan untuk membentangkan isi karangan .
4.
Guru
meminta murid menulis ayat dan membuat
karangan.
|
i.
Murid
berbincang bersama rakan di dalam kumpulan masing-masing untuk mencari isi
dalam internet.
ii.
Murid
membentangkan tugasan mereka di
hadapan rakan-rakan sekelas.
|
Pendekatan:
Berpusatkan
murid.
Kaedah:
Kerja
berkumpulan, penerangan.
ABM:
Komputer,Internet
dan buku rujukan lain.
Nilai:
Kerjasama,
keberanian.
KBKK:
Berfikir
untuk menjana idea.
|
Langkah
4
(5 minit)
|
Kesimpulan
/ penutup
|
Aspek kognitif:
1.
Guru
memberikan tugasan kepada pelajar sebagai kerja rumah.
2.
Guru
meminta murid membaca hasil penulisan “Kepentingan
Komputer”.
3.
Guru
merumuskan pembelajaran pada hari ini.
Aspek Sosial:
-
Bagaimana
perasaan pelajar tentang pengalaman pembelajaran hari ini?
|
I.
Murid
membacakan petikan karangan “Kepentingan
Komputer”.
II.
Murid memberi jawapan berdasarkan kefahaman
mereka.
III.
Murid
memberikan respons dengan pertanyaan guru itu.
|
Pendekatan:
Berpusatkan
guru dan murid.
Kaedah:
Bacaan
,Nyanyian dan Penumpuan.
ABM:
Komputer
riba,papan layar , LCD, power point peta minda.
Nilai:
Mematuhi
arahan, keberanian, keyakinan diri dan kerajinan.
KBKK:
Merumus
idea dan mengaitkan dengan pelajaran hari ini.
|
New Free Online Casino Slot Games: Play For Fun or For Real dafabet link dafabet link カジノ シークレット カジノ シークレット カジノ シークレット カジノ シークレット 338Merkur 9-in-1 Merkur 9-in-1 - Shootercasino
BalasPadam